Recenzie: Frații Tapper în război (Gemenii Tapper #1) de Geoff Rodkey

Ficțiune
21 Martie 2017 ⋅

Goodreads: 4.02

„Eu tot mai cred că tu ai fost.”

Întotdeauna mi-am dorit un frate. De preferat, mai mare ca mine. Un aliat împotriva părinţilor, un prieten căruia i-aş fi împărtăşit toate secretele, pe care l-aş fi trezit în miezul nopţii ca să ne uităm la seriale, alături de care aş fi plecat în vacanţe, „cu rucsacul în spinare” şi cu gustările preparate de mama pe jumătate devorate înainte să părăsim bucătăria.

Poate că ne-am fi certat din când în când sau i-aş fi închis „dramatic” uşa în nas, atunci când m-ar fi tachinat. Poate că el ar fi devenit „victima” câtorva farse nevinovate, urmând ca eu să păşesc pe vârfuri în faţa camerei sale, înfricoşată de urmări.

Dacă tot am pomenit de farse, am o problemă cu ele. Guilty pleasure, dacă preferi. Le organizez din timp, cu o atenţie deosebit de ridicată la detalii, cu un plan de criză drept rezervă. Acum, să nu vă imaginaţi că îmi bat joc de prietenii mei. Asta nu. Dar, atunci când „o merită”, mintea mea „diabolică” plănuieşte un scenariu uşor de realizat şi de implementat, ca să nu uite cu cine s-au pus şi cât de uşor pot să fie păcăliţi (farsele mele preferate implică o costumaţie adecvată; de preferat, un personaj din filmele de groază).

În primul volum al seriei Gemenii Tapper, îi cunoaştem pe Claudia şi pe Reese, gemeni obraznici şi cu o imaginaţie neaşteptat de „olfactivă”, care transformă o simplă neînţelegere într-un război „pe viaţă şi pe moarte”, amândoi râvnind la victoria finală.

Fraţii Tapper în război este „mărturia” Claudiei, care s-a hotărât să ne împărtăşească evenimentele care au dus la înfruntările dintre ea şi Reese, însemnările ei fiind completate de observaţiile fratelui ei, precum şi de „mărturiile” tuturor persoanelor implicate, „victime colaterale”, care i-au ajutat sau i-au sabotat, în funcţie de câştigul fiecăruia.

„Claudia: E important să subliniez aici că, deşi am suferit un atac mişelesc nedrept şi devastator din punct de vedere emoţional, n-am contraatacat imediat. Realitatea e că sunt o persoană drăguţă şi liniştită. Ceea ce înseamnă că nu am pornit un război până când nu am făcut tot ce se putea ca să rezolv criza prin mijloace diplomatice.

Reese: N-ai făcut decât să mă bagi în bucluc.”

Claudia este o adolescentă „clasică”: o tânără inteligentă şi ambiţioasă, copilul cuminte şi ascultător, sora „perfectă”, care nu pierde nicio ocazie pentru a ne evidenţia IQ-ul în cădere liberă al lui Reese. Ironia ei, chiar dacă încă mai trebuie să fie prelucrată, reflectă o sinceritate copilărească şi o dorinţă puternică de a ţine totul sub control. Un personaj simpatic, energic şi foarte creativ, care, din păcate, nu ştie când să se oprească şi ignoră steagul alb fluturat de fratele ei.

Reese este plăcut de toată lumea. Este un băiat (uşor) obsedat de jocurile online, uneori neîngrijit şi rupt de ceea ce se întâmplă în jurul său, motiv pentru care inventează în fiecare zi noi cuvinte, spre supărarea DEX-ului, care este la un pas să izbucnească în plâns când vede cât de urât sunt trataţi „copiii” săi.

Geoff Rodkey nu insistă atât de mult pe legătura dintre gemeni, pe acea înţelegere reciprocă, unică şi emoţionantă care îi deosebeşte de alţi fraţi. Autorul ne ilustrează fără menajamente o relaţie complicată, cu bune şi cu rele, dintre doi copii foarte diferiţi şi cu puţine lucruri în comun, care sunt înşelaţi de dorinţa lor aprigă de răzbunare şi se rănesc unul pe celălalt într-o cursă îndelungată de farse, până când unul dintre ei câştigă, iar celălalt izbucneşte în plâns.

„Şi voiam că răzbunarea să aibă loc mai devreme de joi. Ştiţi cum zic oamenii că se recomandă să baţi fierul cât e cald? Perfect adevărat. Şi din punctul meu de vedere e mult mai bine să te răzbuni cât încă eşti nervos şi înfierbântat. Pe deasupra, nici nu mai trebuie să umbli de colo colo plin de draci, chestie complet nesănătoasă.”

Motivul acestui „război” este pueril, după cum sunt sigură că te aşteptai. Motivul... nu contează. Abordarea? Oh, da. Farsele gemenilor, chiar dacă suferă puţin la capitolul „originalitate”, sunt dureros de privit şi au urmări grave. O simplă neînţelegere declanşează o luptă tristă şi amară, prin care Claudia vrea să-şi înjosească fratele, iar Reese doreşte să-şi recâştige mândria, ruşinat de uşurinţa cu care este păcălit sau indus în eroare.

Cele mai amuzante capitole au implicat schimburile de SMS-uri dintre părinţi. Părinţii mei urăsc să dea mesaje, aşa că toate discuţiile pe care ei le-au purtat m-au avut pe mine drept martor mut, un amănunt care nu pot să spun că m-a deranjat, în condiţiile în care era distractiv să îl vezi pe tata încurcat, iar pe mama „neîndurătoare”.

Părinţii gemenilor sunt haioşi, spontani şi îngrijorați de schimbările care au loc în casă. Obosiţi după serviciu sau mereu cu gândurile îndepărtate, ei încep să remarce târziu animozitatea dintre Claudia şi Reese, mult prea târziu pentru a opri farsele celor doi. Dacă tatăl este speriat și depășit de situaţie, „disperat” după sfatul „divin” al nevestei, mama afişează un calm care se dizolvă spre finalul volumului, când simte nevoia să oprească războiul, înainte ca numărul victimelor să îl depăşească pe cel al participanţilor.

Între farse, minciuni şi neînţelegeri, autorul strecoară şi câteva informaţii de cultură generală, comparând lupta gemenilor, prin viziunea Claudiei, cu cele mai înfricoşătoare sau importante războaie din istorie, prezentându-le într-un mod lejer, aproape dinamic, încercând să îmbine umorul cu trecutul, pentru a păstra lectura amuzantă şi alertă.

După titlurile următoarelor volume din serie, aş spune că fraţii au planuri mari pentru viitor. Aştept veşti de la Bufniţa Nemi, pentru că aş vrea să mai citesc SMS-uri şi să mă bucur de ilustraţii și de pozele „compromițătoare” strecurate în capitole.

Mulţumesc mult pentru carte, draga mea Monica! Abia acum îmi dau seama cât de mult te-ai distrat în timp ce ai tradus-o!