The Accountant - Cifre periculoase (2016)

29 Octombrie 2016 ⋅

IMDb: 7.8

The Accountant pare un film care vrea să reîncerce reţeta The Equalizer din 2014, ca şi cum producătorii săi şi-ar fi dat seama că filmul lor nu a avut nimic în afară de acţiune. Posterul complotează la a crea o imagine de film de acţiune la kilogram, în care refreshul constă în alt actor principal mainstream, altă funcţie de om cât se poate de banal care ascunde un agent secret mai mortal decât Thanatos şi, bineînţeles, un alt love interest, sau parent interest, totul bine împachetat într-o super răzbunare împotriva mafiei fără nume şi culoare. Din fericire, cele câteva elemente din trailer care păreau să-l salveze s-au dovedit a fi predominante, făcând din acest film unul care iese din toate tiparele de mai sus.

Plot: Christian Wolf este un bărbat care suferă de autism, dar care dispune de abilităţi extraordinare în domeniul matematicii. Cu flash-uri constante în trecut, filmul îşi ia timp să pătrundă adânc în originile personajului, oferindu-ne o derulare logică a construcţiei adultului de astăzi, un om rezervat ce pare să deţină controlul absolut asupra propriei vieţi şi a maladiei de care suferă. Sub faţada unei mici instituţii de contabilitate locală, Christian îşi oferă serviciile de contabil capabil să rămână anonim unora dintre cele mai mari organizaţii criminale. Această sursă de venit îi permite să-şi trăiască viaţa într-o solitudine confortabilă, dotată pentru a oferi liniştea şi intimitatea de care un om cu afecţiuni cerebrale ca ale sale are nevoie. Odată ce derularea alternativă trecut-prezent avansează, descoperim că tatăl lui Christian a fost cel care şi-a instruit băieţii să supravieţuiască lumii încă de foarte tineri. Indiferent de ce afecţiuni ar suferi, prin antrenamente crâncene, în cei doi fraţi este dezvoltat un simţ de prădător care să-l îngroape pe cel de victimă.

Intriga începe din momentul în care Christian acceptă să-şi ofere serviciile unui om bogat şi cinstit în locul clienţilor obişnuiţi care activau în afara legii. Chemat să dezlege enigma semnalată de contabilul firmei de robotică (Anna Kendrick) în privinţa unor sume de bani dispărute sau alterate din raportul anual, protagonistul se confruntă cu moartea succesivă a acţionarilor principali cu cât tinde să se apropie de un rezultat clar.

Deşi în prezentare plot-ul poate părea destul de convenţional, şi este, ceea ce dă unicitatea acestei pelicule este dozarea impecabilă în durată a fiecărei secvenţe, lăsând personajele să prindă viaţă prin gesturi mărunte, autentice şi raportări la trecut însemnate pentru înţelegerea acţiunilor din prezent.

Partea vizuală este executată cu măiestrie. Avem unghiuri fotografice şi lumini care contribuie la senzaţia de originalitate conferită de restul elementelor regizorale.

Ben Affleck a fost unul dintre acele elemente care m-a făcut să am speranţă pentru acest film. Spre deosebire de alţi actori mainstream, pe el nu l-am mai văzut de mult într-un film prost. Interpretarea sa mi-a echivalat aşteptările şi de această dată, cu un personaj viu, deşi era mort pe interior, în privirea căruia citeşti inocenţa spălată de exigenţele trecutului. Deloc un rol excesiv pentru Oscar, autistul lui Ben Affleck a reuşit să se menţină înlemnit pe linia credibilităţii, fără exagerări de genialitate sau capacităţi inumane de vindecare a unei condiţii bulversate.

Din păcate, Anna Kendrick nu s-a sincronizat cu tonul filmului, jucând acelaşi rol pe care l-a jucat şi în Mr. Right, care încep să cred că este ea însăşi. Nu sunt împotriva comedianţilor care joacă în drame sau thrillere, doar că apariţia ei frivolă zguduie de această dată puţin veridicitatea protagonistului şi a celorlalte personaje, construită până atunci cu meticulozitate.

În general nu recomand această tipologie de film nimănui, dar pe acesta în special l-aş recomanda oricui. The Accountant nu este un film de acţiune, ci doar unul în care acţiunea contribuie la dezvoltarea înţelegerii personajului. Este o bună dramă, o bună comedie ironică, aptă să distreze pe oricine. Vizionare placută !