Cronică: Allied (2016)

04 Decembrie 2016 ⋅

IMDb: 7.2

Distribuitor român: RO IMAGE 2000

Aliatul îi are în rolurile principale pe Brad Pitt şi Marion Cotillard şi prezintă povestea de dragoste dintre doi spioni în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial.

Filmul se deschide cu agentul Max Vatan (Brad Pitt), trimis în misiune în oraşul Casablanca din timpul Protectoratului Francez al Marocului. Acolo trebuie să facă echipă cu un alt agent englez, Marianne Beausejour (Marion Cotillard), deja infiltrat în pătura socială superioară. Între timp, Marianne a ţesut un întreg trecut ficţional despre mariajul ei cu agentul care pretinde că-i este soţ iubitor, tocmai întors din călătoria de afaceri, iar împreună plănuiesc să-l asasineze pe ambasadorul german. Totul decurge conform planului, iar între cei doi se aprinde imediat focul unei idile. Max îi cere mâna colegei lui, iar după câteva luni ea primeşte permisiunea de a se staţiona în Londra. Cei doi se căsătoresc şi curând apare şi un copil. Pe fundal, războiul încă continuă.

Intriga apare când superiorul lui Max îl cheamă pe acesta în biroul ofiţerului de operaţiuni speciale unde află că soţia lui este suspectată că este agent dublu. De aici lucrurile progresează într-o tensiune continuă. Max trebuie să îşi testeze soţia sub ordinele superiorilor săi şi să o investigheze singur sub imperiul iubiri pe care i-o poartă. În zilele ce urmează şi care îl despart de răspunsul autorităţilor, ofiţerul încearcă să acopere toate pistele înaintea lor, pentru a-şi permite o decizie de ultim moment în care datoria şi dragostea de ţară pot fi lăsate să cadă pe locul doi. Dacă răspunsul testului este afirmativ şi Marianne cade în capcana întinsă de soţul ei, el trebuie să fie cel care o asasinează, iar dacă refuză, vor muri amândoi.

Din punct de vedere structural, filmul este foarte bine dozat în scene de acţiune, suspans, amuzament şi dragoste. Ca şi războiul, care împinge emoţiile la extrem, toate personajele sunt colorate într-o manieră specifică, rămânând independente şi memorabile. Există lucruri exagerate şi lucruri documentate, dar orchestrarea lor filtrează orice critică negativă printr-o sită de pură plăcere vizuală.

Allied este un film clasic adus la modernitate, cu spioni, personalităţi puternice care se îndrăgostesc şi fapte respectabile ale unor supra-oameni, cu un simţ moral de neclintit. Cu toate acestea, reuşeşte să se susţină ca o poveste plină de farmec în care spectatorul prinde repede rădăcini şi empatizează din plin. Fundalul războiului completeză fiecare scenă cu doza de extremitate care imită realitatea. Am admirat raportul dintre cerul aprins de gloanţe şi bombe şi casa de familie cu gazonul proaspăt tuns. Atmosfera petrecerilor desfrânate din căsuţe completa armonios violenţa care plana deasupra. Deşi exagerată ca poveste, cu poate unul sau două corespondente reale, naşterea în aer liber în plin bombardament a fost, de asemenea, o poezie vizuală, care a dezvoltat protagoniştii în direcţia propusă şi a întărit legătura dintre ei şi spectatori.

Ultimele filme ale lui Brad Pitt, de vreo patru ani încoace sau chiar mai mult, au urmat aceeaşi tipologie clasică, însă toate au fost capodopere vizuale şi narative pe care a meritat să le văd în cinema. Vizionarea lor aduce un sentiment comparabil cu cel de a citi un roman. Vi le recomand pe toate !