Cronică: The Circle (2017)

SF-f
03 Mai 2017 ⋅

IMDb: 5.2

Distribuitor român: Ro Image 2000

Când mă duc la un film, încerc să citesc cât mai puține despre el, vorba aia, să mă ia prin surprindere. Așa că tot ce știam despre această peliculă a fost cast-ul, care trebuie să recunoaștem, e foarte bun. Emma Watson, Tom Hanks, Karen Gillan și John Boyega, chiar și separat, mă pot convinge să mă duc la orice film pe care îl scot. Al doilea lucru pe care îl știam era tag line-ul filmului, „Knowing is good. Knowing everything is better.” (a ști este bine, dar a ști totul este și mai bine) care m-a dus cu gândul la un fel de Limitless. Din fericire, nu aș fi putut să greșesc mai mult de atât.

Să o luăm de la început. Ce este acest cerc? The Circle este o companie multinațională, un fel de combinație între Google, Apple și Facebook. O uriasă rețea de socializare, care are și o parte de hardware, pregătită să conecteze tot globul. Operațiunea este condusă dintr-un uriaș campus unde găsești dormitoare, terenuri de sport, locuri de brunch, și, preferatul meu, cursuri de Doga, care este yoga cu câini. Totul e condus de șarmantul Eamon Bailey (Tom Hanks) un fel de unchi al tuturor, mult mai șarmant decat orice Steve Jobs sau Mark Zuckerberg, dacă mă întrebați pe mine (deși s-ar putea să fiu un pic biased, pentru că și eu, la rândul meu, îl vreau pe Tom Hanks ca unchi). Acum să o introducem în scenă pe Mae (Emma Watson), o tânără pistruiată din suburbii, care vrea doar să facă o schimbare și să își ajute tatăl care suferă de scleroză multiplă. Ea e introdusă în companie de către prietena ei Annie (Karen Gillan) una din cei 40 din cercul de conducere. Deși inițial Mae are un job entry-level, în curând ajunge să fie una din cele mai cunoscute persoane din companie odată cu transformarea sa într-un vlog uman, live 24/7.

Dar ce se întâmplă când social media face parte, activ și non-stop, din viața unei persoane? Faptul că suntem conectați tot timpul cu toata lumea e un lucru bun sau intimitatea dispare împreună cu apariția acestei legături globale? Acestea mi se par întrebările pe care și le pune acest film. Nu la modul agresiv, nici la cel acceptat de toată lumea. După părerea mea, finalul deschis este cel care a lăsat cu adevărat de dorit, cât și unele story line-uri ce par abandonate. Conștient, știu că filmul a fost făcut după o carte, care probabil explică unele lucruri mai bine. Pe de altă parte, ca o persoană obișnuită care se duce la film și care poate nu are timp sau chef să citească o carte întreagă, aș fi vrut să aflu mai multe. Mae deschide ușa șiiiiiiii.... ce? Care e soarta senatoarei ridicate de către FBI? Ce se mai întâmplă cu Ty (John Boyega) prietenul un pic cu japca al lui Mae, originalul creator al The Circle?

În schimb, filmul oferă niște răspunsuri la întrebări pe care poate nici nu ni le-am pus până acum. Aflăm, într-o scenă à la prințesa Diana, ce se întâmplă când nu faci parte dintr-o rețea socială unde, dacă nu ai cont, cu adevărat nu exiști. Este transparența totală răspunsul la toate probleme sociatății? Doamna luată pe sus de FBI ar putea să nu fie de acord cu această treabă. Suntem aproape de realitatea prezentată în acest film, nu chiar, dar da, dar nu chiar. Greu de spus. Este cu siguranță un semnal de alarmă demn de considerat. Sau măcar de luat la cunoștință, dacă nimic altceva. În schimb, ceea ce acest film cu siguranță este, e demn de văzut. Mergeți și convingeți-vă singuri dacă vreți să ieșiți de acolo speriați sau cu un puternic aer de „asta la noi nu o să se întâmple”.