Editura Litera și Institutul Francez din România anunță venirea autorului Éric Vuillard în țara noastră, în perioada 27 septembrie – 1 octombrie 2018. O serie de evenimente și întâlniri cu cititorii vor marca lansarea oficială a cărții distinse cu Premiul Goncourt 2017, „Ordinea de zi”, astfel:
București, joi, 27 septembrie, ora 19.00, „Dezbaterile de la Elvire” cu Éric Vuillard și Cezar Paul-Bădescu (scriitor), eveniment moderat de Mirela Nagâț (jurnalist cultural TVR), la Sala Elvire Popesco a Institutului Francez. Eveniment urmat de o sesiune de autografe.
București, vineri, 28 septembrie, ora 19.00, Lansarea oficială a ediției în limba română și sesiune de autografe la librăria Humanitas de la Cișmigiu, în prezența autorului și a invitaților: Mihaela Dedeoglu (jurnalist cultural RFI), Luiza Vasiliu (jurnalist Scena 9), Marius Constantinescu (scriitor, jurnalist cultural TVR), moderator Bedros Horasangian (scriitor).
Timișoara, sâmbătă, 29 septembrie, ora 17.00, Întâlnire cu scriitorul Éric Vuillard, prezentată de Vasile Popovici (critic literar), moderată de Robert Șerban (scriitor) la Universitatea de Vest, Sala Aula Magna.
Iași, luni, 1 octombrie, ora 18.30, Eveniment în avanpremiera Ediției Filit 2018:
întâlnire cu scriitorul Éric Vuillard, moderată de Luiza Vasiliu (jurnalist Scena 9), la Sala Ferdinand a Universității „Al.I.Cuza” din Iași.
Născut în 1968 la Lyon, Éric Vuillard este un scriitor și cineast francez. A fost recompesat cu nenumărate premii literare, iar în 2017 a primit premiul Goncourt pentru cea mai recentă carte a sa, „Ordinea de zi” (L’ordre du jour, 2017), tradusă și publicată în foarte scurt timp pentru cititorii români de către Editura Litera.
Romanul prezintă întâlnirea secretă din 20 februarie 1933 dintre douăzeci și patru de mari industriași germani și oficiali naziști de rang înalt veniți să ceară sprijin financiar pentru Partidul Național-Socialist înaintea alegerilor legislative. Satisfăcuți de perspectivele care li se oferă, magnații își deschid larg pungile, gest care va avea consecințe cumplite pentru întreaga lume.
Pe 12 martie 1938, anexarea Austriei este în curs, o zi menită să rămână în istorie; jurnalele de știri înfățișează o armată motorizată în mișcare, o forță teribilă, inexorabilă. În spatele propagandei țesute cu talent de Goebbels se desfășoară însă un surogat de Blitzkrieg, căci panzerele se defectează unul după altul pe drum. Adevărata istorie a Anschlussului este departe de imaginea cunoscută îndeobște. Nu tăria de caracter sau hotărârea nestrămutată a unui popor aduc victoria, ci o combinație între intimidare și cacealma.
Prin această relatare intensă și captivantă, Éric Vuillard avertizează cu privire la pericolul orbirii voite și amintește că, în ultimă instanță, cel mai rău deznodământ nu este inevitabil.
Cartea este disponibilă la Editura Litera, online și în librăriile din toată țara.
„Ordinea de zi este o carte de o forță uluitoare în simplitatea ei.” Le Monde
„Ordinea de zi este o carte sinistră, amuzantă și inclasabilă, nici relatare istorică, nici roman – sau ambele în același timp. Pe scurt, Vuillard a inventat un gen. Ar trebui să i se dea un nume.” L’Opinion
„Concentrându-se asupra acestei perioade istorice, Éric Vuillard propune în subsidiar o reflecție asupra modului în care ne raportăm în prezent la actualitate, la discursurile politice, la adevăr.” La Croix
„În Ordinea de zi, autorul nu se apleacă asupra deținătorilor puterii de maniera unui istoric, ci folosind lupa entomologului, observându-i cum se agită într-un joc pe care nu pot decât să-l piardă.” Le Figaro
„Oferind Premiul Goncourt romanului Ordinea de zi, care tratează subiectul anexării Austriei de către Hitler, juriul a încoronat o apariție editorială discretă, neașteptată, dar excelentă.” L’OBS
„Mai mult decât o frescă, Ordinea de zi constituie și o reflecție despre aproprierea în cheie hollywoodiană a temei războiului.” Libération
„Scriitura lui Éric Vuillard, orfevrărie în stare pură, scoate la iveală detaliile în care, după cum o știm cu toții, se ascunde diavolul.” Le Monde des livres
„O carte cu calități literare impresionante, de o densitate surprinzătoare.” La Libre Belgique
„Această carte imposibil de definit, dar necesară este și o operă consacrată limbajului, greutății pe care o au cu adevărat cuvintele.” Le Canard Enchaîné
Informații în timp real despre evenimente veți putea regăsi pe paginile de facebook Editura Litera și Institutul Francez.
Parteneri: Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Librăria Humanitas de la Cișmigiu, Librăria La Două Bufnițe, EUNIC România
Scriu următoarele rânduri cu ochii înotând în lacrimi. Lovesc tastele cu putere, furioasă pe autoare, furioasă pe mine, pe naivitatea mea, pe ușurința cu care am fost atrasă în poveste. Nu am fost pregătită pentru O fată din bucăți. Suferința regăsită între pagini, prăbușirea psihică, spirituală și mintală a personajelor, recunoașterea și îmbrățișarea problemelor… cum poate un roman să cupri...[Read More]
Sunt momente în care refuz să cred. Refuz să cred ororile săvârșite în războaie. Ura. Furia. Violența. Nepăsarea. Sabotajul. Sunt anumite perioade ale istoriei despre care îmi este foarte greu să citesc: Al Doilea Război Mondial este „slăbiciunea” mea, my Achilles’ heel. Nu știu să explic de ce mă tulbură atât de mult acest capitol din trecut. Istoria e sângeroasă, indiferent ce secol alegi....[Read More]
Dacă Stefan Ahnhem se întoarce în România, o să merg cu Motivul X la el și o să-l întreb De ce?. De ce a încheiat un thriller nu cu un cliffhanger, ci cu TREI, simțind nevoia să testeze memoria cititorilor cu o ghicitoare aparent imposibil de rezolvat? Trebuie să recitesc primele trei romane: dacă nici măcar colegii lui Fabian nu știu de ce li se pare familiar un nume, în condițiile în care sunt o...[Read More]
„Așa că hai să ridicăm paharele pentru sezonul accidentelor, Pentru râul de sub noi unde ne înecăm sufletele, Pentru vânătăi și secrete, pentru fantomele de pe tavan, Încă un pahar pentru drumul plin de apă.” Sunt sceptică atunci când vine vorba de note și de critici. Dacă aș lua în considerare doar rating-urile de pe IMDb și Goodreads, urmăresc prea multe filme și seriale average, nu apreciez sau...[Read More]