Ubik · Philip K. Dick

Cărți Recenzii
Comandă
8

Grozav

9.8

User Avg

Ubik · Philip K. Dick
Ubik · Philip K. Dick

Publicat inițial în anul 1969, romanul a fost inclus de revista Time în topul celor mai importante cărți scrise în limba engleză în perioada 1923–2005, criticul Lev Grossman considerându-l „un coșmar din care nu ești sigur că te vei trezi“. Preocupat de multiplele forme ale realității, Philip K. Dick a scris o poveste SF în care regresia timpului și deriva temporală invita cititorii într-o incursiune în viitor. Moartea lui Glen Runciter declanșează o misiune nebunească, în decursul căreia morții le dictează viilorul. Entitatea Ubik, metaforă a unui Dumnezeu atotputernic și atotștiutor, intră în scenă. Începe spectacolul.

Goodreads: 4.1

Gen carte:An publicare carte:Editură:

Philip K. Dick este o legendă!

Cel puțin așa mă anunță ediția mea din 2006 a culegerii de povestiri Furnica Electrică. Și, deși nu m-am delectat cu prea multe romane sau povestiri de ale sale (dacă poți defini citirea unei opere marca Philip K. Dick ca fiind o delectare), pe mine m-a convins poate prea ușor. Teme SF cât se poate de arhifolosite, și, totuși, poveștile lui K. Dick aduc ceva nou. O necunoscută face romanele lui să te captiveze. Efectiv ești prins în firul acțiunii și nu mai poți ieși. Închizi cartea, dar la fiecare pas ea te urmărește. Recitești cartea și îi știi finalul, dar acesta tot reușește să te uimească. Creația lui Philip K. Dick se ține scai de tine și te face să privești lumea cu alți ochi.

După ce citești Omul din castelul înalt, începi să te ascunzi de poliția japoneză, chiar dacă nu trăiești nici în Statele Pacifice Americane (denumite și Statele Nipone, dacă nu eram destul de sugestiv), și nici în acea realitate alternativă. După ce citești Ubik, incertitudinea morții te urmărește la fiecare pas.

„Sunt mort cumva și nu știu?

E totul doar o delirare a morții?

Un vis?

O plăsmuire?”

Sigur ați auzit de termenii PSI, precog, telepat și alții asemănători. Dar v-a trecut vreodată prin minte că acest câmp psihic pe care îl creează cei talentați ar putea duce la apariția unor anti-talente? Philip K. Dick a imaginat o lume a viitorului condusă de veșnica luptă între firmele de spionaj și contra-spionaj psihic, firme care se luptă pentru informații ce trebuiesc obținute sau protejate cu orice preț. O lume în care copiii părinților talentați își dezvoltă anti-talente pentru a se ascunde de aceștia. Fii telepaților le neutralizează puterile. Fiicele precogilor îi fac să fie nesiguri de viitor. Dar Pat, fiica a doi precogi, poate face mai mult de atât.

„Pat, la vârsta de șase ani, este pedepsită pentru că va sparge o vază. Trece prin săptămâna de pedeapsă fără desert și ajunge la momentul crucial, în care sparge vaza. Vaza se face țăndări, dar ea își dorește să nu se fi întâmplat vreodată. Vaza revine la forma inițială, iar părinții ei cred că ea nu trebuia să se spargă. Dar Pat încă își amintește cum a spart-o. Și pedeapsa dinainte.”

Pentru Philip K. Dick, cel mai important rol îl au imaginile. Vizuale. Motorii. Secvențe ale poveștii lui care îți rămân întipărite în minte. Imagini cu un mesaj puternic, un contrast puternic sau care inspiră o idee intrigantă. Dacă ai putea să știi totul, mai puțin momentul morții tale? Pat poate modifica doar trecutul, iar acel punct fictiv în care influența ei încetează brusc rămâne învăluit în mister.

„În noaptea de 5 iunie 1992, la ora treizeci AM, simbolul reprezentând primul telepat al Sistemului Solar dispăru de pe harta amplasată în birourile Runciter Associates din New York City.”

Treptat, toți esperii firmei concurente dispar din baza de date a Runciter Associates. Inerțialii le pierd urma. Glen Runciter, patronul firmei, încearcă să îi găsească. Și este atras într-o capcană. Cine scapă viu și cine scapă în stare de post-viață? Cine se înșală?

EU SUNT VIU, IAR VOI SUNTEȚI MORȚI!

Desigur, vă întrebați ce este aceea post-viață. Ei bine, în viitorul îndepărtat (pentru momentul scrierii cărții), tehnologia umană a ajuns la un nivel la care poate capta emisiile reziduale ale creierului (sau să fie sufletul?), prin intermediul căreia persoana decedată recent poate încă păstra legătura cu lumea reală, dacă frecvența ei psihică poate fi utilizată de aparatele complicate ale moratoriumurilor din întreaga lume, iar corpul acesteia conservat. Această semi-viață poate fi dozată de rudele decedatului după bunul plac, dar este o resursă limitată și trebuie folosită cu măsură. De aceea patronul firmei, Glen Runciter, își vizitează soția foarte rar. Chiar și după moarte, aflată dincolo de barieră, Ella continuă să conducă firma ca director egal. Dar zilele ei de semi-viață îi sunt numărate. Glen este pe punctul de a o pierde. Prezența ei, chiar simplul gând că ea mai trăiește – într-un fel, undeva, criogenizată – l-a făcut să reziste.

„Râse încetișor, dar ăsta era un lucru abstract. Întotdeauna zâmbea și întotdeauna râdea, vocea sa bubuia continuu, înăuntrul său însă nu băga niciodată în seamă pe nimeni, corpul îi era cel care zâmbea, saluta și dădea mâna. Nimic nu-i atingea mintea, rămasă undeva, departe; rezervat, dar amabil, îl târî pe Herbert cu el, mergând cu pași mari spre nișele înghețate în care cei semi-vii, inclusiv soția sa, stăteau întinși.”

Și totuși, ce este dincolo de semi-viață? Ce este dincolo de moarte? Unde se află defapt Ella? Ce se întâmplă cu noi când nu mai suntem? Philip K. Dick străbate bariera dintre viață și moarte în capodopera lui, coroana carierei, bazată atât pe analiza psihologică a psihicului uman, cât și pe manipularea percepției.

John Chip este „inginerul” în domeniul undelor psi al companiei, care ajunge, fără să vrea, într-o situație pe viață și pe moarte. Care să fie adevărul? Este dimensiunea în care trăiește afectată de un eveniment cuantic major, care transformă lucrurile din jur? Este realitatea virtuală din care este contactat adevărată? E totul doar un vis? Sau e ubik…?

P.S.: Ubik e prescurtarea de la Ubiquitous, Ubicuu în română, și care, sucint, înseamnă neclar, dual, prezent în mai multe locuri.

8

Grozav

Dregus privește. Gușterul reflectează. Gollum protejează. „Let it be the most obvious fabrication and you will still believe whatever truth is in it.“ Trăiește într-o lume ordonată dar nu e ordonat, copilăros la exterior, și mai copilăros la interior. Acceptă convenții matematice și emoționale. E realist doar când e în realitatea asta. Își reinventează personalitățile când devine nemulțumit de ele. Noi te urmărim.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password

Show Buttons
Hide Buttons

Powered by watch naruto shippuden watch one piece watch one punch man online

Download by Wordpress Nulled Themes Keepvid youtube downloader