Us/Noi (2019) · If you wanna get crazy, we can get crazy!

Cronici Filme
6

Potrivit

Us/Noi (2019) · If you wanna get crazy, we can get crazy!
Us/Noi (2019) · If you wanna get crazy, we can get crazy!

Amplasat în peisajul emblematic al plajei din Carolina de Nord, Noi, produs de Monkeypaw Productions, îi are ca protagoniști pe Lupita Nyong’o, câștigătoare a premiului Oscar, în rolul lui Adelaide Wilson, o femeie care se întoarce la casa de vacanță unde și-a petrecut copilăria, împreună cu soțul ei, Gabe (Winston Duke), și cu cei doi copii ai lor, pentru o binemeritată vacanță de vară. Frământată de o traumă din copilărie, inexplicabilă și încă nerezolvată, adusă acum la suprafață și agravată de o serie de coincidențe bizare, Adelaide devine tot mai sigură că ceva cumplit urmează să i se întâmple familiei ei.

După ce petrec o zi tensionată la plajă cu prietenii lor, familia Tyler, Adelaide și familia ei se întorc la casa lor de vacanță. Dar, când cade înserarea, membrii familiei Wilson observă patru siluete care se țin de mână și refuză să plece de pe aleea de la intrarea în casa lor. Spre oroarea lor, descoperă că cele patru siluete sunt, de fapt, dubluri ale lor, doppelgangeri care au venit peste ei cu un scop precis.

Premiera în România: 22. 03. 2019

Îți amintești ce filme au fost nominalizate la categoria Best Picture în 2018? Premiile Oscar „nasc” frecvent controverse și reacții exagerate, cu actori care ajung să își saboteze propriile filme prin declarații nepotrivite și regizori care par mândri de „statutul” politically correct atribuit unor producții care ar fi trecut altfel neobservate. Ediția din 2018 a Premiilor Academiei Americane de Film s-a remarcat prin diversitate, Get Out/Fugi! fiind o surpriză neașteptat de plăcută, deși termenul pare nepotrivit în condițiile în care Jordan Peele a transformat ceaiul într-o tortură dublă, vizuală și auditivă.

După un debut regizoral exploziv, așteptările pentru Us/Noi au fost foarte mari. Eu am văzut Get Out/Fugi! abia weekend-ul trecut și am fost tentată să fac o comparație între cele două filme, însă poveștile nici că ar fi putut să fie mai diferite, chiar dacă au în comun viziunea macabră a regizorului în ceea ce privește limitele pe care suntem dispuși să le depășim pentru a supraviețui sau a-i proteja pe cei dragi.

Cu mici excepții, filmele de groază sunt producții comerciale sau guilty pleasures, care reciclează clișee la nesfârșit și par să își bată joc de inteligența protagoniștilor (acolo unde există). Nu mă aștept la monologuri filosofice și discuții științifice, dar vreau o poveste decentă și cât-de-cât credibilă, poate și un villain convingător și cu adevărat înfricoșător, dificil de învins și cu un plan de răzbunare ce nu a fost gândit timp de un deceniu doar ca să fie distrus în cinci minute de „eroina” tăcută și timidă.

Get Out/Fugi! și Us/Noi se regăsesc printre excepții, dar, dacă primul film a fost hipnotizant și sadic, al doilea a rămas un mister chiar și după ce am citit 7 review-uri în speranța primirii unor răspunsuri. Filmele lui Jordan Peele sunt atipice și nu țin cont de reguli. Sunt originale și fascinante, atmosfera este electrizantă, aproape palpabilă, iar personajele sunt capabile de orice, alimentate de o paletă vastă de emoții, de la bucurie și dragoste până la repulsie și teamă.

Us/Noi începe ca un film de mister și suspans, se transformă după o jumătate de oră într-un thriller psihologic cu inflexiuni de groază, apoi nu știe dacă trebuie să fie o comedie neagră sau o parodie în care cinematografia te uimește prin scene de acțiune care pun în balanță violența prezentului cu inocența trecutului. Niciun film nu aparține unei singure categorii, dar am avut impresia că Us/Noi testează toate genurile și nu știe la care să se oprească.

Carolina de Nord. Plajă, case de vacanțe, un parc de distracții și o traumă din copilărie. Familia Wilson nici că ar putea să fie mai obișnuită: mama deține toată puterea și cuvântul ei e lege, tata are spirit de glumă și gândește out of the box, sora cea mare nu se poate despărți de setul magic (căști + telefon), iar fratele cel mic are prea multă energie și uită să pună frână sau să își scoată masca de Halloween. Se ivesc neînțelegeri și inside jokes, un scurt moment de panică și o mărturisire surprinzătoare din partea mamei, care simte că urmează să se întâmple ceva cumplit familiei. Și are dreptate (mamele întotdeauna au dreptate).

Patru siluete se țin de mână în fața casei lor de vacanță. Refuză să plece sau să vorbească. Stai, încă nu am ajuns la „partea rea”: siluetele sunt dublurile lor. Doppelgangers. Și nu au venit cu intenții onorabile.

Începe o cursă de-a șoarecele și pisica, în care dublurile dețin toate avantajele. Urmărim în paralel patru confruntări, fiecare membru al familiei Wilson alegând o abordare diferită pentru a își învinge adversarul. „Zona” de luptă este nelimitată, însă personajele creează bariere sau încearcă să își întemnițeze dublurile, mereu cu gândul la ce fac ceilalți, dacă mai sunt în viață sau au nevoie de ajutor. Mi-a plăcut alternanța cadrelor, cum se schimbă în permanență POV-urile și rămâi câteva minute în expectativă, oare a supraviețuit sau până aici i-a fost?

Jocul psihologic este fascinant și grotesc. Când adversarul îți poartă chipul și te lasă pe tine să faci prima mutare, nu poți să nu te întrebi: este o altă versiune a mea? Așa aș fi ajuns dacă aș fi luat alte decizii? Atât copiii, cât și adulții, își dau seama că nu au cum să câștige confruntarea prin negocieri și vorbe bune. Trebuie să lupte sau să fugă, să își învingă temerile sau să renunțe. Ucide sau fii ucis – alegerea este simplă.

Us/Noi poate să fie o metaforă pentru răutate și întuneric. Noi suntem răul. Când te privești în oglindă, îți vezi doar defectele și eșecurile, toate momentele în care ai ales varianta ușoară, lipsită de obstacole și provocări. „Povara” a trecut pe umerii dublurii, ce niciodată nu a avut oportunitățile tale și acum te învinovățește pentru o viață irosită și un destin nedrept, o viață în care a fost prizoniera umbrelor și acum vrea doar să se răzbune și să te aducă din nou în fața oglinzii. Poate îți este rușine. Poate regreți. Poate o să supraviețuiești și îți vei salva familia. Orice este posibil într-un film de Jordan Peele.

Lupita Nyong’o este magnifică în rolul mamei. Îți oferă indicii despre trauma din copilărie, însă singurul care contează este prima întâlnire cu dublurile. Acolo se observă diferența și încep întrebările. Aproape că nu poți să o urmărești pe Lupita; într-un minut este o mamă protectoare, care ar face orice să își protejeze copiii, apoi intervine dublura, cu un rânjet nebun și glas răgușit, cu o poveste macabră și o dorință necunoscută, ce târziu capătă sens. Transformările au loc într-o succesiune rapidă și te pregătesc pentru dansul final, un contrast izbitor între copilărie și maturitate, două confruntări ce au loc la distanță de 33 de ani. Lumină și Întuneric. Bine și Rău. Eu și Tu. Noi. Un întreg.

Nu știi de ce ești capabil într-un astfel de scenariu, însă umorul mi s-a părut exagerat în a doua parte a filmului. Copiii nu par traumatizați de ce întâmplă, țin scorul adversarilor învinși, își păstrează calmul în situații-limită și nu ezită când trebuie să atace mortal. Până și privirile lor sunt ironice și nepotrivite, de parcă sunt conștienți că orice este posibil și lumea înconjurătoare a devenit un teren de joacă. Da, doar cei puternici supraviețuiesc, dar au prea mult sânge-rece. Nu este neapărat ceva rău, dar nu ar trebui să simți ceva după ce oferi lovitura finală și sângele îți acoperă mâinile? Nu este un joc pe calculator sau un scenariu postapocaliptic.

Sunt obișnuită cu cărți cu final-deschis și autori zgârciți cu informații (lazy writing în 90% din cazuri), dar am rămas cu prea multe semne de întrebare. Trebuia să le ignor și să mă bucur de film. Din păcate, nu am putut. Apreciez originalitatea și soundtrack-ul (mai puțin coloana sonoră „dedicată” iepurilor albi, scenă care mi-a amintit de Donnie Darko), atmosfera sufocantă, chiar și arma preferată de dubluri (foarfeca a fost aleasă de Peele pentru formă și simbolistică – dualitate și două componente separate de ceea ce le unește), însă Us/Noi nu a fost my cup of tea. Get it?

P.S.: Regizorul ne-a recomandat să ne uităm la următoarele 10 filme înainte să vedem Us/Noi: Dead Again, The Shining, The Babadook, It Follows, A Tale of Two Sisters, The Birds, Funny Games, Martyrs, Let the Right One In și The Sixth Sense.

P.P.S.: Talentul lui Elizabeth Moss (Povestea Slujitoarei, Mad Men) a fost irosit.

6

Potrivit

Împrăștiată, dar creativă, cu nasul în cărți și mereu pe fugă. Încăpățânată și cu un doctorat în Sarcasm. Dușmanul declarat al somnului. Cinefilă de mică, cu căștile în urechi oriunde merge, imaginația o îndeamnă să viseze în cele mai (ne)potrivite momente.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password

Powered by watch naruto shippuden watch one piece watch one punch man online

Download by Wordpress Nulled Themes Keepvid youtube downloader